Magnes tipi

Bedre sent end aldrig... Endelig fik jeg taget nogle billeder af den tipi som jeg syede til Magnes fødselsdag - eller Magnes telt, som Magne kalder den. Magne kunne med det samme se at det var en hule og blev ret begejstret for den. Han er vild med at lave huler for tiden, men vi har bare ikke nogle oplagte "hule-borde" eller lignende steder, hvor man hurtigt og nemt kan lave en hule. Derfor synes jeg det er genialt med en tipi, som nemt kan slås ud og lige så nemt pakkes væk igen, og den fylder ikke meget når den er pakket sammen.
Mønsteret til tipien har jeg fundet i Symagasinet, men jeg har kælet lidt ekstra for detaljerne, bl.a. med kantebånd i åbningen. Desuden har jeg tilføjet bånd, så tipien kan holdes åben og syet en lomme inden i tipi, hvor der er plads til lommelygte og et par billedbøger. Detaljerne gør lige det ekstra, synes jeg.

Jeg har brugt 3,5 meter halvpanama, en hel rulle tråd, nogle kantebåndsrester og 6 bambuspinde a 2 meters højde. Tipien er ikke svær at lave, det største arbejde er at klippe ud - særligt hvis man som mig har en stor mave at kæmpe med samtidig. Og så tager det selvfølgelig tid at sy de mange baner sammen. Særligt løbegangene til bambuspindene synes jeg træk tænder ud, men her valgte jeg igen at kæle lidt mere for detaljerne end der var lagt op til i opskriften. Det eneste der irriterer mig, er at tipien har en tendens til at glide ned over bambusstængerne, særligt når den har været slået sammen.  

Etiketter: , , , , ,