Madplaner

Mmm....En af favoritretterne. Friske vietnamesiske forårsruller 
Efter at have læst om madplaner på flere blogs, fik jeg lyst til også at dele vores. Vi (dvs. jeg) laver madplan fra onsdag til tirsdag. Når man har en lille fyr der senest skal spise kl. 17.30, er det rart at indkøbene er klaret og er retterne er overskuelige at lave og kan spise af hele familien. Det er ikke alt vi laver som Magne kan spise endnu - det er især alle de friske, hårde grøntsager vi stadig er lidt nervøse ved. Heldigvis er han (endnu) ikke kræsen. Rødbedefrikadeller, humus, sildepostej, brieost, bønner og kødpølse bliver altsammen spist med lige stor nydelse. Det er dog kun frugt som vindruer og melon, der kan få Magne til at sige "mmmm" mens han spiser.

Vi er med i Københavns Fødevarefællesskab hvor vi får grøntsager hver onsdag. Madplanerne er derfor lavet ud fra hvad vi får af grøntsager. Det gør det på nogle måder mere besværligt, men samtidig kan det også være en hjælpe at have nogle "rammer". Jeg starter altid med at skrive op hvad vi har af grønt (eller andet) der skal bruges, og hvad vi får i posen. Så laver jeg madplanen ud fra det. Hvis jeg får nogle gode idéer til retter i løbet af ugen, skriver jeg dem på vores tavle i køkkenet, så jeg kan huske dem når jeg skal skrive planerne. Min kæreste synes det er lige lovlig tjekket, men det fungerer rigtig godt.

Denne uges madplan ser sådan ud:



Madplan 25.04-01.05
Vi har: asparges, salat, purløg, champignon, persillerod, rødbeder, peberfrugter, bønner, rødkål, jordskokker, kartofler
Posen: Brændenælder, skvalderkål, bolsjebeder, jordskokker, skalotteløg, salathoved, peberrod, agurk

frokost
Aftensmad
Indkøb
Onsdag
Xx
Burger m. rødbede-quinoadunser og hummus
 Æg
Torsdag
Xx
Kyllingeboller i karry + rødbedesalat m. sesam
Æbler, gulerødder, hk. Kyllingekød (Irma)
Fredag
Xx
-

Lørdag

-

Søndag
Xx
Kikærtepandekager m. rodfrugtmassala og raita
Æg, tomater, (græsk yoghurt)
Mandag
Xx
Jordskokgratin m. hakkebøffer og skvalderkål/æblesalat
Hk. Oksekød, parmasanost, æbler
Tirsdag
xm
Hvid bønnesuppe m. brændnælder og skvalderkål
Hvide bønner

Yderst til højre skriver jeg det der skal købes til de enkelte retter, som vi ikke har i forvejen. Så kan man nemt lave en indkøbsliste bagefter.

 Den samler jeg sådan her:
Morgenmad
Frokost
Aftensmad
Andet
3 x A38
1 sødmælk
1 minimælk
Müesli
Ost
Pålæg
Dåsepålæg
Æbler, gulerødder, hk. Kyllingekød (Irma), Æg, tomater, (græsk yoghurt), Hk. Oksekød, parmasanost, Hvide bønner,
Nelliker, eddike, rismel, vællingepulver, bleer, bind, flåede tomater, gær, hvedemel

Og så er det bare afsted på indkøb!

Etiketter: , ,